سیلیس

یازار :

+0 به یه ن

سیلیس :

به صورت کلی موارد کاربرد سیلیس SiO۲ عبارت است از: شیشه سازی، چینی سازی، ساخت فرو سیلیس، سرامیک سازی، ساخت آجر ماسه آهکی، ریخته گری، ساخت سیلیکات سدیم، ساخت دیگر مواد سیلیسی، به عنوان نیمه هادی در صنعت الکترونیک و تولید پشم شیشه

میزان قابل توجهی از ماسه سنگ خرد شده به عنوان مصالح ساختمانی استفاده می شود.

سیلیس کاربردی در هر یک از این صنایع باید کیفیت خاصی داشته باشد. ترکیب شیمیایی، ساختمان کانی شناسی و خواص فیزیکی سیلیس، معین کننده کیفیت و موارد استفاده آن در هر یک از صنایع مذکور می باشند. ترکیب شیمیایی سیلیس در واقع عبارت است از درصد SiO۲ موجود در سنگ و نیز درصد هریک از اکسید های دیگر که معمولاً به همراه SiO۲ در کانسارهای مختلف موجود می باشند و در صورتی که نسبت هر یک از آنها از حد معینی تجاوز کند، مصرف آن را در صنایع مختلف محدود و یا غیر ممکن می سازد.

علاوه بر نسبت SiO۲، ساختمان کانی شناسی سنگ نیز در تعیین کیفیت و موارد استفاده آن نقش مهمی دارد زیرا امکان دارد SiO۲ به صورت انواع سیلیکات ها موجود باشد، در نتیجه این مسئله در تعیین شیوه کانه آرائی و چگونگی از بین بردن ناخالصی ها تأثیر خواهد داشت.

خواص فیزیکی سیلیس نیز در همین شیوه مناسب برای خردایش، دانه بندی پودر سیلیس ساخته شده و تعیین موارد کاربرد پودر ساخته شده تأثیر خواهند داشت

 

 لعاب:

سیلیکا ماده به وجود آورنده شیشه می باشد، جهت تولید انواع شیشه مخصوص سیلیس با موادی از قبیل فلدسپار، نفلین سینیت، سودا و… ترکیب می گردد.

 

سرامیک:

کوارتز در تولید انواع مختلف سرامیک و سرویس بهداشتی به کارگیری می شود.

 

ریخته گری و نسوز:

مقاومت کوارتز و سیلیس تا دمایC ۱۴۷۰ باعث شده از آن برای تهیه قالب های ریخته گری فلزاتی مثل فولاد، آهن سیاه، آلومینیوم و آلیاژ های مس و همچنین به عنوان نسوز در تولید کوره های آهن و فولاد، سرامیک، شیشه و سیمان به کارگیری شود. استفاده های متفرقه دیگری مثل ساینده، پودر جلا، فیلتراسیون، شن و ماسه ساختمانی می باشد. انواع گرد شده و با کیفیت جهت باز کردن شکاف ها و بالا بردن نفوذ پذیری در ساخت نفت و گاز به کارگیری می شود. همچنین با پودر کردن آن می توان از آن به عنوان پرکننده در رنگ، پلاستیک، لاستیک، بتونه و چسب مصرف کرد.

 

سیلیکات سدیم :

سیلیکات سدیم به صورت گلوله های شفاف، بدون آب و پودر شیشه یا پودر آبدار خرید و فروش می شود. سیلیس در کنترل سایندگی لوله های آب و فرمول بندی لعاب و مینا استفاده می شود. انواع محلول مایع آن در صابون سازی، پاک کننده های صنعتی و عمومی، چسب، سیمان سازی، رنگ و پوشش، قالب ریخته گری، شناور سازی کانه، پایدار سازی پراکسید و کنترل خوردگی در لوله های آب و پیش ماده سیلیس مخلوط زئولیت مورد مصرف قرار می گیرد.

 

سیلیس ته نشین شده:

از واکنش سیلیکات سدیم با اسید سولفوریک یا اسید کلریدریک طی شرایط معینی سیلیس ته نشینی به دست می آید که به غلت خواص از قبیل درخشندگی خیلی زیاد و تخلخل کم از آن به عنوان پر کننده ریز دانه و ضد لغزش در لاستیک (لاستیک خودرو و کفپوش) PVC، پلی الفین، فیلم LDPE و جداکننده های ریز منفذی باتری های سربی، پخش کننده، حمل کننده و خیلی از موارد دیگر به کارگیری می شود.

 

سیلیس کلوئیدی

سوسپانسیونی از سیلیس ریز دانه در محیط آبی که برای اصطکاک در کاغذ و تخته، جوش دهنده نسوز های فیبری، کاتالیزور و پیش ماده شیمیایی استفاده می شود.

 

سیلیس، نوع متالورژی

از واکنش کوارتز و کک در کوره قوس الکتریک و دمای بیشتر از C’۲۰۰۰ تولید شده و ۹۹% ۹۸ Si دارد. از آن در تهیه آلیاژهای آلومینیوم، فولاد، سوپر آلیاژ، سیلیکون و مواد شیمیایی مصرف می نمایند.

انواع دیگر از سیلیس و ترکیب های آن مثل سیلیس پخته، خرد سیلیکون، نیترات سیلیسیوم و… وجود دارند که هر یک مصرف های مخصوص خود را دارند.

 

کوارتز بلوری

انواع شفاف و خوش نما جهت تهیه عدسی و مخروط، جواهر سازی و نمونه کانی استفاده می شود، از خواص پیزو الکتریک آن در الکترونیک مصرف می نمایند.

 

تریپلی

سیلیس ریز بلور، متخلخل با وزن مخصوص ۶۵/۲، سختی۷، سفید تا خاکستری و… که به عنوان پرکننده یا رنگدانه در رنگ، لاستیک، پلاستیک، ساینده و بتونه استفاده می شود، بعلاوه در پودر های ساینده و جلا و ساینده دندان مصرف می شوند.


  • [ ]